Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-31, 01:35   #33
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry 110530 "Bogey Boggi"

Jag kan tala om att det är ett själsdödande jobb att få till en drivboggi med slidstyrning med lutande cylindrar till ett B-lok. Jag bifogar lite bilder som bevis på komplexiteten:

Bild 1: Det s.k. "subtree" som visar alla länkningar som är gjorda.

Bild 2: Hela animationscykeln är över 30 frames och denna bild visar Högersidan (som är kvartad 90 grader framför vänstersidan) och visar frame 0. De gröna kvadraterna är dummies (b.r.xxx), dom vita är Bones = Limb (b.r.bone xxx). De blå korsen är de s.k IK Chains som styr "benens = bones" rörelser. Och allt detta är invävt i varandra enligt "subtree". Det är ett knetjobb kan jag försäkra!

Bild 3: Samma situation i frame 8.

Bild 4: Samma situation i frame 15.

Den ljusblå linjen som går från b.r vevvstake01 till b.r.koppelstång01 är en s.k. "Look at Constraint" som gör att vevaxeln "hänger med" i koppelstångens rörelse! Läs mer i Paul Hobbs utmärkta tutorial!

Bild 5: Samma situation i frame 22.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boggi1.jpg (254.2 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi2.jpg (130.6 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi3.jpg (126.5 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi4.jpg (139.5 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg boggi5.jpg (129.8 KB, 127 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-05-31 klockan 01:50.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat