110530 "Bogey Boggi"
Jag kan tala om att det är ett själsdödande jobb att få till en drivboggi med slidstyrning med lutande cylindrar till ett B-lok. Jag bifogar lite bilder som bevis på komplexiteten:
Bild 1: Det s.k. "subtree" som visar alla länkningar som är gjorda.
Bild 2: Hela animationscykeln är över 30 frames och denna bild visar Högersidan (som är kvartad 90 grader framför vänstersidan) och visar frame 0. De gröna kvadraterna är dummies (b.r.xxx), dom vita är Bones = Limb (b.r.bone xxx). De blå korsen är de s.k IK Chains som styr "benens = bones" rörelser. Och allt detta är invävt i varandra enligt "subtree". Det är ett knetjobb kan jag försäkra!
Bild 3: Samma situation i frame 8.
Bild 4: Samma situation i frame 15.
Den ljusblå linjen som går från b.r vevvstake01 till b.r.koppelstång01 är en s.k. "Look at Constraint" som gör att vevaxeln "hänger med" i koppelstångens rörelse! Läs mer i Paul Hobbs utmärkta tutorial!
Bild 5: Samma situation i frame 22.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
Senast redigerad av lan den 2011-05-31 klockan 01:50.
|