Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-29, 23:36   #11
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej!
Jag har också tittat och provat lite på programmet och det verkar helbra om man håller sig till en linje. Det blir däremot besvärligt om man skall låta flera linjer passera in i varandra. Såsom i mitt linjesystem (bifogas) så är det problematiskt om man skall se på tåg som skall åt olika håll, men som delar på en och samma linje på en del av sträckan.

Exempel: Ett tåg från Ludavik på linje 3 går i riktning mot Benstad. Ett annat tåg går från Österhamn på linje 8 i riktning mot Ludavik. De kanske möts någonstans på sträckan mellan Ludavik - Grythyttan. Linjen är enkelspårig fast det kanske ser ut som två spår på kartan.
Hur blandar jag ihop detta i programmet?
Jag ser inget annat sätt än att man får jobba på två färdplaner. En för linje 3 och en för linje 8. När man skriver in färddata på ena linjen så måste man upprepa detta på den andra, på den sträcka som tågen samåker på.

Det är också lite knepigt när man har två tåg på samma sträcka varav det ena inte stannar vid alla stationer. Jag måste ändå sätta in en ankomst och avgångstid, som i det här fallet får bli samma. Se Linje 1 och 2 på linjekartan. Dels går det en expresslinje som bara stannar i Runstad och dels går det en Intercity linje som stannar vid varje station. Expresslinjen måste jag ändå sätta ankomst och avgångstid vid varje station i tabellen.

Det blir ännu mer komplicerat om jag skall ta med godståg som kör på linjerna med avstickare till diverse industrier, gruvor etc.

Linjekartan är skapad i Microsoft Office Visio 2007. Sparad som en PDF-fil. Den här är uppdaterad med lite mer information om diverse industrier.

Pursche - Jag har också varit inne på idén att skapa något i Excel. Jag vet att det inte går att ladda upp en Xcel-fil här, men kanske det fungerar om du först zippar den? Om du nu vill dela med dig av ditt arbete, vill säga?
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Linjekarta Bensland.pdf (95.5 KB, 25 visningar)