Hej Spyfrog
Den ser jättebra ut. Texturer är inte fullt så svårt som man kan tro, bara tidsödande :-)
Men man behöver ju ett bra bildbehandlinsgprogram som kan hantera lager. Själv kör jag med Photoshop.
Så här gör jag.
1. Titta hur andra har gjort genom att öppna deras "assets" i editorn i CCP och kopera till min hårddisk. Då kan jag ju i lugn och ro studera alla config-och texturer.
Att leka Japan och "reverse engeenera" material man tycker om är nog a och o för att få en förståelse för hur sker och ting hänger ihop.
Sedan skapar jag en Photoshop fil i lagom storlek och jobbar med lager.
Bottenlagret bör ha en basfärg somm är något ljusare än vagnens färg.
Detta för att inte få överblödningseffekter från en vit bakgrund. Hade det till att börja med och det blev inte snyggt!
2. Skapa ett lager 2 där jag lägger in vesäntliga delar av ritningarna i lagom storlek. För en godsvagn blir det ju främst ramen frammifrån och från sidan.
Det behöver ju justeras så de är helt horisontella (det bli ju lätt lite fel när man scannar in dom till datorn)
3. Eftersom jag är en fräck typ så lånar jag texturer här och där och klipper och klistrar. I lager 3 lägger jag på den textur med storlek och förg jag vill ha på ramen (som exempel). Nu döljer den naturligtvis ritningen av ramen i lagret under.
4. Sedan skapar jag ett lager 4 för detaljer typ nithuvuden på ramen och väljer penselverktyget med säg 3 pixel storlek samt väljer förg från samma färg som ramen skall få. Men jag öppnar färgeditorn och gör den valda förgen till penseln lite ljusare efter tycke och smak.
Nu väljer jag lagret med texturen för ramen och gör den semitransparant så jag kan se den bakomliggande ramritningen med dess detaljer.
Jag väjer lagret för detaljer som ju ligger ovanför ramtexturen och pluppar dit nithuvuden i den valda ljusa förgen. När jag gör lagret emd texturen 0 % transparent igen så ser jag hur det slutliga utseendet kommer att bli.
5. Vill jag ha text så skapar jag ett textlager och skriver in det som skall stå på ramen med en lämplig Font, förg och storlek.
6. Vill jag vädra, dvs. skita ner delar avytan (eller skapa skuggor) så lägger jag ett lager högst upp väljer en skitig grå färg och penselverktyg med säg 37 pixel stor pensel. Sedan gör jag detta lager säg 80% transaprent och börjar måla skit efter tycker och smak. Man får labba med förg, penselstorlek och transpaens i detta/dessa lager. Man kan sedan smeta ut detta lagret efter egen smak med Photoshops "smeta ut" verktyg (handen).
Nå, så långt i min utveckling har jag kommit i alla fall.
Jag bifogar min textur i photoshop format så du kan se hur jag gjort.
MVH / BjörnL
Senast redigerad av bjornl den 2011-04-22 klockan 13:45.
Anledning: Stavningen, stavningen, vad annars.
|