De fungerar genom att man kör ihop kopplen först så att de berör varandra (de var fjädrande som kan ses på ritningarna, vissa koppel gick även att justera i längdled om så fordrades) sedan tar man ett av kopplens öglor som antingen hängde i sprinten i kopplet eller på buffertbalken (se bild:
http://www.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_13b.jpg , det hänger både ett i kopplet och ett på buffertbalken) Sedan dras det upp i det andra kopplet, sprinten i den dras ur i sidled, öglan på rätt plats och så låser man fast den med sprinten och så är fordonen ihopkopplade. Men så måste man ju koppla säkerhetskopplet (kedjan under kopplet) och/eller tryckluftsledningen.
Anledningen till ett byte mellan nedåtvänd och uppåtvänd skulle kunna vara (om den uppvända bufferten är av så kallad en/två-kammarbuffert) att de är självkopplande, =lite mindre risker vid ihopkoppling, samt att de kan ha varit säkrare, jag tycker inte att de där öglorna ser särskilt slitstarka ut om bu jämför med de lite mera robusta kasthakarna i hos kammarbuffertarna. Om man bytte till uppåtvända med öglor, med andra ord, vände hästskon uppochned så antar jag att anledningen är så enkel som att man slipper att krypa under kopplingen för att se var sprint och ögla är någonstans.