Ämne: RC hytt
Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-11, 19:06   #13
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Solidworks (via .step /.stp som är ett universiellt cad-format)-> Autodesk Inventor -> Autodesk 3dsmax ->gmax/blender(eller vad som känns lämpligt)

dvs. .sldasm/.sldpt -.step -.asm/.pt - .max -och så vidare

Tror jag fortfarande är den bästa metoden, har använt den sista biten av kedjan själv en del gånger vid modellering och har goda erfarnenheter av .step-filer från arbetet. Jag ställer gärna upp och konverterar grejerna, men du får tänka på att det sen krävs rätt mycket arbete i blender eller gmax sen, dels för att städa upp Cad-modellen så den går in i spelet och dels att få den att fungera som hytt.

Städningen kommer behövas eftersom solidmodelleringstekniken som används i de flesta cad-program är strukturellt helt annorlunda än den polygonteknik som används i mer grafiska 3d-program. Översättningen därimellan blir aldrig riktigt rumsren, så jag kan gissningsvis säga att trots att din hytt verkar ha ett rent och enkelt uteseende i Solidworks så motsvarar den ungefär 300 000 polygontrianglar i spelgrafik.

Av samma anledning tvivlar jag att 3D object converter som tidigare föreslagits kommer att fungera då det i huvudsak verkar vara gjort för poly-modeller