Ämne: Gnälltråden
Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-04, 19:18   #9
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Det är på många sätt en balansgång på en knivsegg hur man ska uppträda på ett internetforum. I synnerhet detta.

En del av dessa problem som uppstått på sistone som kan "skyllas på ungdomarna" tror jag beror mycket på det faktum att vi på detta forum har en väldigt blandad skara åldersgrupper och således behovet av ett mognare språk än många andra ställen på den världsvida webben.

Där de flesta forum är till bredden fyllda med ungdommar med varierande grad av mognad, där fult språk och allmäna otänksamheter förekommer och man ofta är snabb att kontra det de övriga medlemmarna skriver. Det funkar ungefär som ett halv-stabilt kompisgäng. Alla halvdeles mobbar varandra, men skrattar smatidigt åt det och dunkar varandra i ryggen. Dålig liknelse måhända men på ett ungefär korrekt, vad jag vet.

Detta medför att vår yngre befolkning är mer van vid en fientligare miljö och därför mer tålig eller snarare tolerant mot påhopp och oförskämdheter.

Något som vår lite mognare medlemskrets inte är van vid och därför lättare uppfattar som något personligt och kränkande.

Så mitt råd till de yngre är att lugna ner sig lite och tänka till lite mer, att skriva här är inte jämförbart med andra forum och därför gäller inte samma sociala regler (eller brist på dem) här kommunicerar ni även med folk som kunde varit era föräldrar eller farföräldrar.

Och till vår lite äldre skara ger jag rådet att inte ta åt er så hårt av allt som skrivs. Alla gör misstag och fingrarna på tangenbordet är ofta kvickare än eftertanken och det gäller oss alla.

Så nu har jag försökt skriva något intelligent, det gick ju sådär...
Nu måste jag också passa på att gnälla lite också.

Jag stör mig hemskt mycket på överdrivet användande av smilies. En eller två någon gång nu och då för att förmedla ett budskap eller markera ironi (som ofta är ett känsligt område på nätet) är helt okej... men flera stycken i samtliga inlägg klarar jag inte av.