Citat:
Ursprungligen postat av bear
Det är klart Mats att du har helt rätt, om man gör sådana detaljer i 3d så är det klart att man skall börja mycket tidigare med LOD. Det hela beror ju på hur mycket 3d detaljer man väljer att ha ifrån början, personligen brukar jag undvika att lägga till allt för mycket plottriga detaljer utan försöka lösa det i texturen istället. Som någon, kanske du, skrev i någon annan tråd: Tågsimulatorernas framtid har redan varit, det blir jobbigare och jobbigare att bygga object med "acceptabel" standard.
Vad gäller prestanda och antalet polygoner blir det ju interesant först när man kan sätta det i förhållande till vad ett modernt grafikkort klarar av och här har jag tyvärr för tålig koll för att egentligen uttala mig.
Skalade texturer är något som vi inte behöver bekymra oss om i Trainz, men det kan fortfarande vara relevant i andra simulatorer, så här skrivs det på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ing_Guidelines
TS2009 will take care of performing texture LOD by falling back to lower mip levels as the object moves into the distance. The unused higher mip levels will be unloaded as necessary, to reduce the game's memory footprint. When the object approaches the observer, the higher mip levels will be reloaded. When several of the same object are in the scene, the game will load up to the highest mip level currently necessary for any of the objects, but the GPU will still perform texture LOD per object.
|
Njae... Jag har hängt upp messerschmitt-hatten, så några absoluta rätt finns inte...

Mitt inlägg var mer för att vädra lite hur mina bedömningar är just nu. Jag må väl erkänna att det är sällan jag löser något i textur numera, då jag känner att LOD är så pass effektivt sätt att möjliggöra bra detaljering. Men, det är ju hur jag bygger, det är ju inte på något sätt "fel" eller något annat att lösa det i textur, det är ju ett effektivt sätt att bygga polygonsnålt på.
Nä, det var inte jag som skrev att framtiden redan var passerad för tågsim, jag tycker egentligen helt tvärtom, det blir bara bättre och bättre för varje månad som går. Att vi kan bygga detaljerat, samtidigt som det dessutom går att använda dessa saker med nöje tycker jag är stora steg framåt. Sen att det tar längre tid att bygga får man väl leva med. Något som iof LAn:s förnämliga och högkvalitativa byggen trots det visar att det går att bygga snabbt ändå. Nått som jag inte fattat än...

Jag gläds även av flera saker som inte gick att göra förr och över de möjligheter som framtiden bär med sig inom tågsim, men jag gläds också åt att vi har sån god stämning här och jobbar mycket mer tillsammans oavsett vilken simulator vi själva jobbar med som egen favorit.