Visa ett inlägg
Gammal 2002-11-15, 18:51   #15
torpal
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:
Har SWJ inga Y7r Y2r Y1r???

Med vänliga hälsnignar
DJTimboy

Vd
Hej DJTimboy!

Som du säkert vet är det bara inredningen som i grund skiljer Y6 och Y7 (liksom även Y8). En del av Y6-8rna har luftintag på den ena sidan och några har dessutom fått en större frontruta (en av mittpelarna togs bort). Ljuddämparen på taket fanns även i två versioner. Den ursprungliga var lägre och bredare.

Svaret på fråga 1: Jodå, SWJ har även Y7r. Men eftersom alla har köpts av SJ så var det flest Y6r som var till salu när inköpen gjordes. Just nummer 1056 råkara vara en "äkta" Y6. Den Y7:a som finns i Robbans paket har ett annat nummer och var i verkligheten just en Y7:a. Inredningen är dock från en Y6:a. Y7r och Y8r kommer i trafik vad det lider. Jag väntar egentligen bara på litet jobb som Robban gör, sedan är förhoppningen att det ska komma en Y8:a med så kallad "Norrlandsplog" (en större snöplog alltså).

När det gäller Y2 och Y1 är dessa fordon för moderna. SWJ är ju tänkt att utspela sig under 1970-talet. Då fanns varken Y1 eller Y2. Dessutom ska du veta att själva MJ-banan SWJ byggdes för 25 år sedan så inte ens den förebild jag nu återskapar i MSTS kunde ha dessa fordon i sin park.

Däremot funderar jag allvarligt på att måla upp åtminstone en Y1:a i SWJ:s färger för att se hur den ser ut. Annars kanske systerbanan MJ får en sådan i sin knallröda färg. De har redan en Y6:a med släp i rött! Äldre rälsbussar kommer också: Yo1 är på gång. Robban har gjort ett utkast till en tvåaxlig Hilding Carlsson-buss (litt Y) som jag får leka med. Men jag har inte lyckats få in den i Gmax än. När det sker blir det en fyraxlig sådan med släp för den tidiga trafiken på banan.

Y2 kanske kan komma till användning på den förortsbana som byggs från SWJ-banans slutstation, Wigghammar. Men det dröjer någon månad än innan bygget har nått så långt.

Vill du veta mer får du mejla mig direkt. Såvida det inte är fler som vill veta. I värsta fall får jag väl lämna ut min webbadress så kan de intresserade följa banans utveckling i text och bilder på egen hand.

/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu