Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-07, 19:59   #71
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Eftersom ni skriker så efter fler bilder så kommer nu den sista av standardtexturerna:

Co4a 2107

Den skarpögde kanske ser att märkningen är inte samma som på de förra vagnarna, rambalkarna är omärkta och teckensnittet är inte samma på det som är märkt.
Till er: Duktigt tittat! Iakttagelserna är helt korrekta, detta är en senare variant av märkning, med SJ's futura-typsnitt som man började använda 1938 på nybyggda vagnar. Äldre vagnar med den andra typen av märkning fick behålla den märkningen fram till 50-talet. Dock så vet jag inte vilken av dessa märkningar som är riktig, som jag sagt tidigare så är Co4a:n en ombyggd vagn som byggdes om 45-46. Frågan är då om de ska märkas som en gammal vagn efter revision, eller som en nybyggd vagn. Tippar åt det sista, men om man tittar på den enda kvarvarande Co4a:n hos NBVJ, så är den märkt med den gamla märkningen, men med vagnsnummret i bägge hörnen på långsidan, vilket bara förekom fram till 1941. Alltså borde den vara felmärkt, om man inte struntat i 5 år gamla anvisningar om märkning och istället följt de som var 14 år gamla.
Men eftersom alla vagnar var märkta på lite olika sätt beroende på märkarens humör och förmåga att följa de skrivna anvisningarna för märkning så har jag lämnat märkningen på rambalkarna och reserverar mig för att de två andra vagnarna kan vara felmärkta.
Har dock bildbevis på att Co4a: orna var märkta med futura-typsnittet:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=30002
(Notera att det är precis samma individ som jag byggt!, Nr 2107) Bilden tagen innan 1952, vilket gör det troligt att alla Co4a: or märktes med futura efter leverans.

Vagnen är nu märkt som en nybyggd vagn skulle märkas mellan 1941 och 1953. (men man märkte ju inte om alla vagnar just 1953, det kunde ju ta ett par år mellan revisionerna) så 1945/6-1953(+). Dock så ser den ju inte nufernissad ut, så den lär ju inte vara nylevererad, alltså tidigast i slutet av 40-talet, några år efter 1946.