Hej igen
Och välkommen till forumet. Visst är det skoj att skapa och bygga. Själva skapandet och byggandet är nästan mer kul än att köra runt...
Jag ska förklara vidare hur jag menade.
Nedan är ett exempel på hur en config.txt kan se ut till ett hus
kuid <KUID:12345:67890>
kind scenery
region Sweden
type House
name Nisses hus
category-region-0 SE
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-class BR
kuid-table {
}
obsolete-table {
}
trainz-build 1.3
asset-filename nisses_hus
username Nisses hus
thumbnail
author Nisse Hult
organisation
contact-email nisse@hult.com
contact-website
license
Med "taggar" menar jag en del obligatoriska rader som måste vara med i config.txt för att Trainz sedan ska kunna hitta din modell.
Allt du bygger MÅSTE ha ett KUID (ett slags id-nummer).
Om du inte redan har registrerat dig på Aurans forum tycker jag att du ska göra det på en gång. Då får du själv ett eget id-nummer som du använder när du gör modeller.
KUID är uppbyggt på det sättet att det ser ut som följande (som i exemplet ovan)
kuid <KUID:xxxxx:yyyyy>
xxxxx står för ditt eget id-nummer (som du får av Auran)
yyyyy står för det id-nummer som modellen får. Beroende på vad det är för modell du bygger bestäms numret av modellen.
Mer om detta står i filen som jag skrev länken till i mitt förra inlägg.
Jag vet att detta till en början kan te sig lite luddigt men fråga på så hjälper vi dig. När man väl kommit in i det är det rätt enkelt.
Om vi antar sedan att du fått allt rätt så statar du Trainz och går in i Surveyor (landskapseditorn), klickar på flicken där man ser ett litet hus. Då ska det under "region" nu finnas en region som heter "sweden" (om du angav just det i config.txt) och du ska kunna placera ut ditt hus. Du hade hittat en region som hette Sweden när du hade laddat ner signalerna så om du skriver config.txt rätt så kommer ditt hus att finnas där.
Jag är medveten om att det är mycket tekniska termer hit och dit innan man kommit in i det men som sagt. Vi är här för att hjälpa dig så fråga på om något är oklart.
Ingen fråga är för dum...
/Fredrik
Forumvärd