L på G efter G och Hs
Kolvagnar var ett viktigt transportmedel i 1920 - 1960-talets Sverige. Det var Bränslet med stort B (olja, vind och kärnkraft var i "embryostadiet"). I Göteborg lade Brattrederiets (minns särskilt "Eivor Bratt" som brorsan jobbade på) Kolbåtar nästan dagligen till i hamnen med last av stenkol från England och lasten lossades bl.a. i L-vagnar. Att dessa vagnar hette "Träkolsvagnar" beror nog på att innan stenkol blev det dominerande bränslet var träkol det mest använda i Sverige - vagnarna byggdes troligen för att frakta träkol från milorna i Finnmark i Värmland och Dalarna (Dan Andersson) till Storstäderna (Lilla Stockholm, Göteborg och Malmö). Ett stycke svensk "energihistoria" bara.
Utlägget i max är klart så nu é dé bar å bygg!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
|