Visa ett inlägg
Gammal 2002-11-09, 23:38   #4
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Om inte jag minns fel så måste alltid bounding-boxen vara mindre än dimensionerna i eng-filen. Annars krashar det. Det är bounding-boxen som avgör var vagnen befinner sig i 3D-rymden, dvs spelet känner av kopplingar eller kollisioner.

Jag brukar sätta längden i eng-filen till vagnens längd med buffertar och i sd-filen längden utan buffertar. Man kan dock behöva mixtra en del för att det skall passa ihop snyggt. Har för mig att det blir lite mindre än så.

Sd-filens dimensioner utgår från modellens pivotpunkt. Är vagnen osymmetrisk kan man alltså behöva sätta olika längd fram och bak. Med osymmetrisk menar jag som Hbis där det bara finns plattfrom i ena änden.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu