Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Brutal att se på. Men kan inte tänka mig att den är särskilt praktisk i Sverige.
Finns en anledning till att man sällan ser amerikanska trucks här - de fungerar inte alls med våra längdregler som går på fordonskombinationens totallängd, istället som i USA där man räknar på lastutrymmets längd...
Dessutom, är de svinsvåra (har varit) att importera då vi (Tacka för det) haft väldigt stränga krav på hytternas säkerhet osv...
..för att inte tala om hur klumpigt det är med en sådan stor sak i städerna..
|
Den är egentligen extremt opraktisk överallt, men i USA funkar det ändå med de stora ytorna som finns. Speciellt då de har tämligen snåla regler för lastutrymmet, och därmed blir bilen inte särskilt lång totalt sett. Våra 24- och 25,25m-ekipage här i Sverige är längre än det mesta som rullar i USA (med vissa undantag).
Vad gäller hyttsäkerhet så är tyvärr slagprovet avskaffat här i Sverige. Därför är det enklare att importera numera. Exempelvis har jag börjat se Mercedes Econic med den höga hytten här i Sverige numera. Den var tidigare inte tillåten.
Det här med importförbud har några förare löst genom att exempelvis registrera dragbilen i Tyskland eller Norge. Det är lite lustigt, för i de länderna får du inte lov att köra den med en trailer påkopplad, eftersom ekipaget skulle bli för långt. Alltså kör man en utlandsregistrerad bil som bara får användas för att köra gods i Sverige och Finland.

En tyskregistrerad Kenworth i Snapparp utmed E6.