Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train
Tack för det GBGTram!
Nu har jag gjort en simpel skylt i Gmax, men jag har ett problem. Skylten är bara vit, trots att jag har mappat den och har lagt texturerna i sin mapp. Tga-filerna är inte sparade som Compress RLE, för då vet jag att det blir fel.
I CMP får jag två felmeddelanden:
Error: The texture 'sj-kontor.tga' is not a power of 2, please resize it.
Error: The texture 'metal.tga' is not a power of 2, please resize it.
Vad är fel tror ni? Storleken på texturerna är 97x96 och 154x113, så de är ganska små.
Och så bifogar jag en bild på min simpla 3d-modell då, som jag kallar skylt.  
|
Fel på storleken på texturen.
Texturen måste hålla t.ex.
64x64
64x128, 128x64
128x128
64x256, 256x64
256x256
ungefär som ett riskorn på ett schackbräde. 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 O.S.V.
På den som håller 97x96 skulle jag nog köra på 128x128 eller 256x256 beroende på hur bra jag vill att skylten ska synas.
Den på 154x113 skulle jag nog köra på 256x128 eller 512x256.