Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-23, 23:36   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Lightbulb tips: Sketchup -> Bender -> Gmax

Tjosan!

Många har frågat hur man gör för att exportera modeller från SketchUp till Gmax för att därvia få in dom till trainz.

Jag har hittat en lösning, dock har jag inte fått med texurerna (vet ej om det går, men bryr mig inte så mycket om just den punkten själv)

Om man går in på http://marginal.org.uk/x-planescenery/tools.html så använder man dom 2 översta verktygen.
Ena av dessa exporterar en sketchup till .obj (för Xplane, flygsim) och man kan sedan i blender med andra verktyget importera .obj filer.
Vill man sedan gå vidare till gmax så tar man i blender och exporterar till .3ds och importerar den sidan till gmax.

Detta kan verka krångligt, och ja det är det väl, men det fungerar

dock så verkar sketchup gilla att äta polygoner.. så man få sitta och redigera bort onödiga i efterhand rätt länge..

Allt för mig denna gång
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat