Citat:
Ursprungligen postat av lan
Vad bra ni jobbar med bilar, det är ju mycket svårare än att bygga tåg! Jag försökte själv bygga en SAAB 96 med polygonmetoden men den såg ut som något som plåtslagarn bucklat till en lördagkväll efter en flaska Renat och sen skickat till Afganistan för testkörning.
Lycka till!
|
Polymodellering är en väldigt användbar teknik som jag tycker funkar rätt bra att använda på just tåg

problemet är just när det kommer till så pass rundade former som den där bilen har. Jag antar att du utgått från någon tutorial på bilmodellering, där man först gör en trådmodell av splines som man sedan "täcker" med polygoner.
Problem med det tillvägagångsättet är att man måste ha tungan rätt i munn och se till att man får bra "edgeflows" annars så blir det bara konstigheter av alltihop. Det är isynnerhet besvärligt med lowpoly modeller på grund av bristen på material att jobba med.

En bilmodell efter den metoden bör ha runt 15000-20000 trianglar för att se skaplig ut om man inte är jätteduktig med hur man lägger sina kantlinjer.
Jag tycker att du ska fortsätta att nöta på modellen, förr eller senare kommer du på hur man ska lägga sina linjer för bästa effekt.
(om inte annat skulle jag gärna vilja stjäla din uppställning av referensplan, är för lat för att göra det själv och det hindrar mig från att ta mig tid och nöta i max

)