Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-11, 23:12   #29
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.
Nej, det är inte så svårt att genomföra. Jag borde ha tänkt på den varianten tidigare. I nästa version blir det infört.

Jag avvaktar dock lite till med nästa version, för det kanske kommer mer synpunkter/felrapporter från er. Dessutom har jag ju andra projekt också, att brottas med.

EDIT: Det finns en detalj till som jag har tänkt på att införa, kanske. Som det är nu så fungerar inte markern om ett ellok redan står på en strömlös sträcka, när sessionen startar. Det går också att genomföra, så att markern blir aktiv och gör loket strömlöst initialt.

Sen kan man också tänka sig att en marker från motsatt håll (som pekar mot den aktuella markern) samarbetar tillsammans med den aktuella markern. På detta sätt kan man göra kortare strömlösa sträckor. Har man god fart så kanske man kan ta sig vidare innan tåget stannar.

Det mesta går att genomföra, men en del saker är långt ifrån enkla. Det är många situationer som kan uppstå, som man måste ta hänsyn till i skriptet. Det mesta av koden blir ganska fort övervägande felhantering (om...men...utifall att...).

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-12 klockan 00:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat