Jag blir arg och ledsen. Att mina kolleger skulle göra såhär trodde jag inte. På Saltsjöbanan måste detta vara sällsynt. Men på Saltsjöbanan råkar vi också ut för hot, för att vi inte låter nån åka utan kort (personen har inget alls alternativ det är för gammalt, kopierat etc.). När vi då blir förbannade (utan att visa det), och ber personen gå av, blir inte alltid folk sura på personen i fråga utan på mig för att jag inte låter honom åka. Tänker er själv i den situationen! Att "Saltsjöbanans personal beter sig som skitar" kan missuppfattas hoppas jag alla förstår... Många utav dom jag känner är trevliga så långt det går. Att det finns ett och annat rötägg kan jag förstå, men inte alla! Jag är t.ex trevlig och snäll, svarar på frågor (om dom inte blir alltför dumma/personen inte lyssnar på svaret).
Bengan har en poäng:
"när det blir sämre arbetsvilkor för dom anställda, så blir det också sämre service ut mot trafikanterna, sen det här med underhåll på tåg och bussar kommer bara att bli sämre och i slutänden drabba trafikanterna med intällda tåg och bussar på grund av vagnbrist"
Say no more!
CJ: Tänk efter lite innan du skriver, tack!
Mikael: Kontrollen gör en nogrannare kontroll av kortet än konduktörer och spärrvakter. Därför synar dom det noga. Dessutom: Att vara kontrollant är inte alltid så kul...
Att korten är av dålig kvalite förstår jag också... Men, nu är det såhär: Om kortet ser konstigt ut, måste man syna det närmre, för att kontrollera äktheten (alltså SL-märket i nedre högra hörnet), eftersom många kort som ser ut så kan vara/är kopierade i en färgkopiator. Så har du inget att dölja, så ger du honom det. Är kortet dåligt
skall kortet bytas ut, och SL-center ska inte säga nej, Gör dom det efter att ni åkt dit (alltså slussen) säg till mig, så skall jag skälla ut dom!!!!!
Det är så lätt att skälla på konduktören, precis som att skälla på kassörskan när nåt är fel. Vi kan inte göra så mycket, och det är inte alltid vi som gjort fel. Idag blev jag t.ex utskälld för att jag stämplat fel,
trots att jag ändrat det. Jag fick förklara 3-4 gånger att jag ändrat, men hon var fortfarande inte nöjd. Jag vände mig om och gick av tåget (I Slussen).
Slut från mig. Har ni kritik angående min text? Skriv till mig. Har ni klagomål på någon/något? Skriv, ring eller maila till SL:s kundtjänst, som dom nu har reklam för... vi skall hänvisa till den för att visa hur bra den är, så nu gör jag det :-)
Jonas M. Bobjörk

"You´re old enough to kill, but not for voting"
http://www.bobjork.nu/download/msts/