Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-19, 20:59   #17
Hovve
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 95
Standard Från ved till bakplåtspapper

En kort liten genomgång av flödet i ett pappersbruk. Denna gång väljer jag ett bruk som tillverkar glättat papper (dvs bullformar, bakplåtspapper osv)

Massaved av gran anländer via lastbil eller järnväg, vid större bruk även med båt. Veden tas in i ett renseri där en stor svarv svarvar bort all bark. Barken förs vidare på ett transportband till ett upplag.

Den barkade veden går sedan ner i en flishugg som hugger den i små bitar.
Flisen transporteras sedan till en silo där man blåser in ånga för att flisen ska mogna. I silon blir den liggande ungefär 48 timmar innan den transporteras vidare till kokeriet.

I kokeriet tippas den i en kokare, man tillsätter svaveldioxid SO2 som har anlänt med tankvagn på järnväg ifrån Kemira. Man sätter kokaren under tryck och låter den vara så 8 timmar. När koket är klart töms massan via ett antal silar och tvättfilter in i en annan silo.

Under kokningen så bildas det natriumlut som tillsammans med barken eldas i en stor ångpanna för att skapa ånga till tillverkningen samt för att driva turbiner som genererar ström.

Efter kokeriet kommer massan till blekeriet. I blekeriet går massan via en ozonator, i den omvandlas syrgas till ozon som i sin tur bleker pappersmassan.
Syrgasen levereras ifrån AGA via tankbil eller järnvägsvagn. Efter blekningen så blandas massan med pappersmassa från andra bruk beroende på papperskvalité. Denna främmande massa kommer oftast med lastbil men järnvägsvagn förekommer ofta på stora bruk. Efter mixningen går massan via tvättfilter ner till pappersmaskinerna.

I kemikalie beredningen förbereder man under tiden olika satser med beläggningsmedel, bestående av olika kemikalier som t.ex färgämne, kalcium, kalk, natriumhydroxid. Kemikalierna anländer nästan uteslutande med lastbil men järnvägsvagn kan förekomma.
Satserna med beläggningsmedel skickas sedan till avsedd pappersmaskin.

I Pappersmaskinen formas pappret och beläggs med beläggning innan det slutligen torkas med hjälp av ånga eller gasol. Gasolen levereras oftas med järnväg. Slutligen spolas pappret upp på en tamber för att sedan föras till slutbearbetningen.

I slutbearbetningen spolas pappret om till mindre spolar och förpackas, samt lastas på Lastbil, Båt eller järnväg.

Det är oxå vanligt att man säljer pappersmassa i form av balar som lämnar bruket i järnvägsvagnar.

Det kan givetvis skilja lite i tillverkningen beroende på vilken produkt man gör men i stora drag kan man säga att det är så det funkar.

Alla frågor är välkomna och jag hoppas jag har stillat lite nyfikenhet.

Och till Simhag så kommer det ett specialkomponerat bildspel så att du får det bild oxå.

Mvh
__________________
Tobias "Hovve" Hofvander
Hovve besöker inte forumet just nu   Svara med citat