Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.
Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.
Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.
//Daniel - yrkeschaufför
|
Plus att det finns delade pass.
Man kör under rusningstrafik för & eftermiddag och är ledig 3½ till 5½ timme mitt under dagen. Dessa lediga timmar, räknas ej in i arbetstiden.
Så man kan börja t.ex. 05:00 och sluta första delen 09:30 och börja andra delen 14:00 och sluta 18:30 = ett omlopp från start till slut på 13½ timme, men du får bara betalt för 9 timmar.
Omloppstiden låg på 14 timmar tidigare. Men efter sista strejken, så kortades omloppstiden ner till 13½ timme.
Detta har arbetsgivarna kringgott, genom att låta oss börja på ett ställe och sluta på ett annat.
T.ex. du börjar i garaget tidigt på morgonen och måste ta bilen dit, sen slutar du och blir avlöst 2-3 mil därifrån. Då är du tvungen, att åka kommunalt tillbaka till garaget för att hämta bilen och detta kanske tar 1½ timme. Så istället för att ha kortat ned omloppstiden från 14 timmar till 13½ timme, så har dom i princip förlängt den med 1 timme istället till 15 timmar i omlopp. 5:00 - 20:00 med restiden tillbaka till startpunkten.
Så det kokar riktigt, riktigt ordentligt, på dom flesta garagen och vilda strejker har varit på G länge. Frågan är bara, när bomben går av och trafiken står still igen.