Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-17, 15:42   #32
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal

Har läst sidan som KMW skickade..
Avståndet mellan signalerna varierar från bana till bana, man får helt enkelt ha koll på vilken typ av bana man kör på...vissa banor är det sitter signalerna på försignalavstånd, andra är det upp till tre kilometer mellan, även om det sista inte är speciellt vanligt.

För att sen kunna veta när du har en kilometer kvar till nästa signal, sitter det två skyltar...en orienteringstavla samt den så kallade tioöringen. Tillsammans orienterar dessa om att det är ca 1000 meter kvar till nästa huvudsignal.

Skylten i sig visar inte vilket besked nästa signal ger oss, för det fick vi i föregående signal...dvs den kombinerade huvudsignalen.

Den så kallade "tioöringen" får en helt annan innebörd ifall den sitter på en kombinerad huvudsignal inne på en driftplats, då den helt plötsligt betyder att ifall signalen saknar ett försignalbesked, skall den tolkas som "vänta stopp".
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat