Det lättaste, om man vill ha tågmöten, är att göra mötande tåg som bara kör i kanske 5 minuter. Alltså små korta Traffic paths. jag har själv hela tiden velat möta mina egna andra aktiviteter men det fungerar inte alltid. Därför så har jag börjat göra på följande sätt:
- Jag gör min aktivitet och kallar den för ett tågnummer, t ex 3072.
- I den aktiviteten så gör jag små 'traffic paths' som man inte skall kunna köra på valda ställen och kallar dessa för 3072_1. 3072_2 osv osv osv.
- Jag provkör alltid allting i rutteditorn för att se så att det fungerar och justerar allt eftersom.
Jag låter dessa 'traffic paths' börja ca 5 minuter innan det egentliga tågmötet, detta eftersom vissa av oss kör som 'tågtjuvar' och lyckas ligga 2 - 3 minuter före tidtabellen.... Då får vi rött vid mötestationen och får vänta olika länge beroende hur vi har kört. Det innebär också att vi automatiskt kommer rätt i tidtabellen igen inför nästa tågmöte.
OBS!!!! Detta gör jag bara på banor med enkelspår. På dubbelspår låter jag mötestågen köra hela vägen så att de ligger efter varandra och väntar vid blocksignalerna och kan då använda mina andra aktiviteter med olika starttider. OBS!!!
/Pursche
Vd på VBK-Tåg och Högste ansvarige på
Svenska Virtuella Tågledningen