Visa ett inlägg
Gammal 2002-09-26, 21:12   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

För mig är Trainz kristallklart en modelljärnvägs-simulator och MSTS en simulator av verkligheten. Jag var en av dom som hade förmånen att få Trainz för snart ett år sedan mellan jul och nyår, och trodde då att jag skulle släppa MSTS helt... Det höll i ungefär 2 veckor, sen tröttnade jag på Trainz. Varför?? Kan inte riktigt säga varför, faktiskt... Joo, några saker var det som jag inte riktigt kunde ta till mig... Notera nu att det här är min högst personliga uppfattningar, som väl är så tycker vi olika, och det är ju bra!

Det jag inte kände för var:

- Spåren. Det var FÖR enkelt... Leksaksmässigt. Vill jag ha en växel som är en viss radie och en viss vinkel, så vill jag välja det. Inte godtyckligt. Och vill jag ha en böj med 1000m i radie, så vill jag enkelt välja det. Det kanske finns fiffigheter som ordnar det här även i Trainz, men jag har inte sett dom.
- Spåren igen... Dom såg ju ut som farmors tubsocker... Inte som räls.. Är väl en textur-fråga... Men, jag har inte sett nått som är riktigt snyggt... I SP3 har det ju kommit bättre spår, det är bra, men det är fortfarande inte jättesnyggt...
- Lutzen-dimman... Men, den försvann tack o lov senare...
- Landskapet. Jag kan fortfarande inte tycka att det är övertygande... För pastellfärgat och för skarpa kantar... Ser ut som en målad tavla... Det vinterlandskap som vi sett här från Tomas är det snyggaste hittills... Men, inte lika snyggt när man gick närmare... Och det är absolut inte Tomas fel, det är ett finfint bygge!!!
- Körkänslan. Modelljärnväg. Inget annat. Sorry.
- Det saknar "det" för mig...

Så, i mina ögon är och förblir än så länge Trainz en modelljärnvägs-simulator. Och det är väl inge fel med det??? Det är väl bra att MSTS och Trainz kompletterar varandra..

Sen kan jag tycka att det är jättekonstigt att det inte dyker upp rutter till Trainz.... Efter samma tid som gått efter att MSTS släppts, så hade vi JBJ. Och, då är Trainz oerhört mycket lättare att bygga i. Den första riktiga rutten som det berättas om är ju "vinterlandskapet", vilket är riktigt kul. Alla andra fortgår i det dolda, eller har runnit ut i sanden... Känns det som...
Det är ju väldigt sällan man ser alla fina svenska Trainz-fordon användas oxå... Vad beror det på?

Det jag gillar med Trainz då:

- Lättheten, naturligtvis.
- Grymt avundsjuk på lättheten att placera staket i kuperad terräng, t.ex.

Ja, som sagt detta är mina egna uppfattningar på frågan vad som gör det till modelljärnvägssimulator, och var och en är salig i sin tro.

__________________________________________________ __
_____/Mats A
Mazz besöker inte forumet just nu