Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-15, 20:00   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD???? ?????????
LOD innebär att datorn "tecknar" modellen med färre polygoner, ju längre bort modellen befinner sig i scenen. Det finns ju ingen vits för datorn att hantera och rita upp en yta som kanske är en kvadratdecimeter, om fordonet befinner sig på flera hundra meters håll...

Högdetaljerade modeller ska gärna ha 3 - 4 LOD-nivåer, där man "klär av" huvudmodellen, nivå för nivå... På detta sättet får man då en modell som kan ha en utsökt detaljering, samtidigt som den inte kommer att belasta datorn anmärkningsvärt.

Har man kanske en första LOD-gräns redan vid 50m, så kan de allra finaste detaljerna försvinna på den nivån och redan där kan 30-40% av modellens total-polygonantal ha försvunnit. Du som användare ser inte att dom inte tecknas på det avståndet.

* här blev man utklassad i svarstid så det dånar om det... åldern tar ut sin rätt...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-01-15 klockan 20:03.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat