Ämne: Ts 2009
Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-16, 14:11   #13
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

TS2009 är framförallt en uppgraderad spelmotor. Den innehåller inget nytt material (mer än några exempel) men det allra mesta gamla går att köra, fast det ser då ungefär likadant ut som i 2006. Nytt material från Auran och 3e part kommer i EE.

Jag ser framförallt 3 stora förändringar i spelmotorn:

* Ny transparansteknik. Den har inneburit en rejäl höjning i fps för mig, jag har ofta 50-100% mer. Nackdelen är att gamla transparanser på träden inte ser bra ut. Träd med den nya tekniken är dock på gång. Vill man köra med den gamla tekniken använder man kompatibilitetsläget, men då är fps ungefär som i 2006.

* Längre och förbättrad synvidd. Förut klipptes rälsen både närmare och längre bort än synhorisonten. Nu är gränsen fast för all objekt. Dessutom kan man se ända upp till 5 km.

* Surveyor: 5 meters upplösning på kartan. Ökad storlek på marktexturer med bumpmapping. Funktion för att byta ut objekt på hela kartan (som TMOS). Palett där man kan samla det man oftast placerar ut, oavsett objektstyp.

Grundsignalerna är tyvärr detsamma som i TC. MEN, som nämnts tidigare har vi i STW signaler på gång som bygger på helt egna skript. Dessa har en realism som mig veterligen inte setts hittills i någon tågsimulering. Mer om detta framöver då betatestningen börjar.

CMP är kvar men har förbättrats avsevärt. Fortfarande är det ett krav att man måste installera via den, men det börjar dyka upp verktyg som gör det lättare att testa nya objekt som man bygger.

För mig är enbart den första punkten ett skäl att uppgradera. En på Aurans forum sa att TS2009 just sparat honom en uppgradering av datorn.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat