Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
En diffusor är en bra grej (notera att jag inte faller för att säga omn.. varumärket!  ). Själv använder jag min omnib... diffusor så länge jag inte har min 10-22 på (använder ofta den tillsammans med blixten). Då tar jag av den och fäller istället ner vidvinkelskivan. 
En 430 EX att använda som slav vore inte rent fel, men det får tyvärr inte plats i budgeten som det ser ut idag. Däremot är jag lite sugen på att köpa en Elinchrom Skyport för att kunna placera ut min 580 var jag vill.
En fråga förresten: Kan jag använda min interna blixt samtidigt som jag synkar min 580 på annan plats i rummet med en Skyport? 40D har jag.
|
Varför inte använda vidvinkelskiva OCH bouncer? Så mjukt ljus som möjligt är mitt ledord för det mesta.
Svarar på frågan först. Njaäääooooo....

Lyckas du rent teknisk ha blixten uppfälld samtidigt som du har sändaren i blixtskon så går det. Och om du nu inte skulle kunna det så går det att synka sändaren (som normat sitter i blixtskon) med en sladd från PC-kontakten på kamera. Och har du ingen PC-kontakt på kameran skulle man kunna sätta en sockerbit i blixtskon, så får du en PC-kontakt. Världens mest luddiga svar.
Det som går ut ur blixtskon är endast en elektrisk puls. Och den går ut även om du inte har blixten uppfälld. Den går alltid så fort man trycker på avtryckaren. Det är den som synkar skyporten.
En skajjport är "dum" det vill säga helt manuell, så den går bara av liksom. Om du i stället för din skyport skaffar en
Canon ST-E2 så kan du få TTL-mätning i din 580 eller 430 som inte sitter på kameran. Ett bra alternativ. Man slipper tänka så mycket, blixten ger alltid rätt mängd ljus. ST-E2 sänder IR-ljus till blixt(arna)en och styr deras styrka.
Nikon har detta (motsvarande IR-synk) inbyggt i D80, D90, D200, D300, D700. Ingen extra investering alltså. Då kan man styra upp till tre olika grupper, med hur många blixtar som helt i varje grupp. 2 grupper med den inbyggda blixten, 3 grupper med en SB-900 eller SB-800. Men det var kanske inte det du frågade efter. Olypus har samma teknik inbyygt, tror även Pentax har det. Hur väl det fungerar vet jag dock inte.
Svarde jag på frågan??