Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-11, 11:26   #6
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
430 ex 2 är väldigt bra. Lika så föregångaren 430 EX. Kolla vilken du tittar på bara. 2:an är lite modifierad och så vidare, inte mycket men lite.

Angående Omnibounce så är det bra att ha. Notera här att Omnibounce är ett företag som gör diffusorer/bouncrar till småblixtar. De ha lyckats bra genom att få branchen att använda deras företagsnamn som allmänt begrepp. Jämför Xerox i USA.

Det jag vill ha sagt är att det finns andra alternativ på bouncrar än Omni. 300 kr för en plastbit är rätt mycket. Men det är gött att ha en ordentlig som sitter på. Min sitter på för jämnan. Jag tycker att det är värt 300 kr, det ger stora skillnader!

EDIT: På Scandinavian Photo finns två varianter varav den ena, som inte är Omni. Men priset skiljer inte mycket. Dock så är den som är billigare bättre, har bättre passform. Ominbouncrarna sitter inte på jättebra.

Billigare och bättre

Omnibounce

Ett tillägg: Om du i framtiden tror att du eventuellt skulle vilja fyra av dina blixtar trådlöst så är en 580 att föredra. Den har inbyggd PC-kontakt så att du kan synka via ex. en Elinchrom Skyport (radioöverföring). Eller om du vill synka via IR så är en 580 också att föredra. När det gäller 580 så finns den också i två varianter. 1 och 2.

Tillägg 2: Det finns andra blixtar än Canon. Ta en kik på listan här. Dock så är det oftast inte värt att välja en tredjapartsblixt, om man inte vill komma undan väldigt billigt och bara ska ha något som ger ljus i någon form åt något håll.

Sorry om jag ger dig ett för invecklat svar mot vad du ville ha. Svårt att låta bli ibland.
För invecklat är det inte, tvärtom så är det bara kul med mycket info. Tror inte, eller snarare vet att jag inte kommer ha någon nytta av att kunna styra flera blixtar inom ett ganska bra tag åtminstone, annars hade jag helt klart gått på 580.

Tredejpartsblixtarna är säkert också mycket bra, men jag har nog lite uteslutit dem. Tycker 430 är rätt billig i sig ändå, mot vad man faktiskt får. Angående omnibounce så hade jag faktiskt ingen aning om att det var ett specifikt företag, trodde helt enkelt det var namnet på plastbiten. Man lär sig nåt nytt varje dag.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat