Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Hej! Jag skulle bara tippsa om att du borde starta en ny tråd med lite större relevans till ämnet. Sedan en mkt viktig grej för att få upp alla objekt: Som orginal när man skapar en rutt finns bara några få objekt. I ruttens mapp finns en fil, som heter "DINRUTTSNAMN.ref". Leta upp ref-filen från någon annan rutt, kopiera den och byt namn till "DINRUTTSNAMN.ref". Klistra sedan in filen i din rutts mapp och skriv över. En mer utförlig guide om detta finns på Banbyggarna.
Lycka till!
|
Du har helt rätt Bönan! När man skapat mark och öppnat Route Editorn, så har man bara några få objekt att bygga med. Men då det nu handla om att lägga ut spår, så tog jag inte upp hur man får in fler objekt.
Men man kan göra som Bönan säger. Kopiera en ref-fil från en annan rutt och byta namn på den, till det som en egens ref-fil heter (en ref-fil heter ref på slutet t.ex. roslagsbanan.ref). Ref-filen listar alla objekten som man kan använda i rutten! Men glöm inte att du måste kopiera shapes och textures mapparna från samma rutt till din rutt också.
Ovanstående är det enkla sättet att få fler objekt i rutten. Finns dock nackdelar med det. 1. Du får mer objekt än du behöver/använder (går dock att fixa sen med programmet Route Riter). 2. Tillstånd. Du behöver tillstånd ifrån den du lånar objekten, vilket inte alltid ges då denna oftast själv bett om att få använda dom samt kanske också måla om dom.
Jag gör som så att jag laddar ner och installerar dom objekt jag behöver i rutten (hur man installerar står oftast i readme-filen som följer med objektet). Då får jag dom objekt jag vill ha och jag har mail till byggaren, så jag kan maila och fråga om jag får ändra på objektet om det behövs (måla om, ändra storlek m.m.). Att kopiera ref-fil från annan rutt för att få fler objekt gjordes mest i början, då det inte fanns många objekt att ladda ner. Man tog då och kopierade ref-fil och shapes och textures mapparna från nån av orginal rutterna...
OBS! I ref-filen listas alla objekt som kan användas för din rutt. Sen måste även själva objektet in i rutten. Objektet består av en s- och en sd-fil (modellen) och en eller flera ace-filer (texturer = målningen). När man laddat ner ett objekt ska den skrivas in i din rutts ref-fil och s- och sd-filen ska in i din rutts shapes mapp. Och ace-filen eller ace-filerna ska in i din rutts textures mapp. Läs readme-filen som följer med objektet!