Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-08, 23:00   #184
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Fin diskussion det här!

Vi kanske ska starta ett lokförarforum istället så får ni vara ifred här? Allt var bättre förr! Den gamla goda tiden före de fotograferande lokförarnas klubb av inbördes beundrans ockupation av forumet. Eller? Verkar vara det som är själva poängen med det hela.

Trist utveckling men det är väl bara att inse att det inte finns plats på något forum för hobbyfotografer som fotograferar järnväg tack vare intresset för järnvägen men ännu mer tack vare intresset att kombinera järnväg och fotografering till något intressant. Jag blev glad av att upptäcka det här forumet som verkade sakna det som gör det omöjligt att delta i t.ex. Postvagnen men nu verkar det som om den i mina ögon ogrundade avundsjukan tar över mer och mer och lägger en trist dimma över det här forumet

Jag har fotograferat åtminstone halvseriöst med systemkamera sedan 1996 och det tog bra många år att för det första få ett äkta fotointresse där bilden faktiskt betyder mer än motivet och för det andra att lyckas ta bra bilder både tekniskt samt komponeringsmässigt så tro nu inte att det inte är helt utan ansträngning. Mina bilder från de första åren är verkligen allt utom bra och än idag producerar jag en hel del skräp Givetvis visar jag inte upp skräpet på ett forum, lite självinsikt och självkritik måste man ju ha.

När vi granskar bilder för publicering i Galleriet så kan jag lova att vem som tagit bilden, vilken kamera som använts och vad personen jobbar med självklart saknar all betydelse. Vi är dessutom sällan eniga så det blir ofta en diskussion om bilderna så nog tycker jag alla får en rättvis bedömning.

Vi som sitter i den berömda "juryn" gör det inte heller för att vi har något speciellt yrke, namn, skostorlek eller vänskapskrets. Vi sitter där för att vi har bildsinne, åtminstone har jag inbillat mig det men Fredrik får dra detaljerna
MartinO besöker inte forumet just nu