Jo, den situation du nämner är inte otänkbar som "felalstrare". MSTS bygger ju på att många saker hänger ihop med varandra på ett exakt sätt. Misstämmer någonting, så blir det haveri. World-filerna är ju en "innehållsföretckning" tile för tile vad rutten innehåller. Dom måste ligga i fullständig synkronisering med vägdatabasen. När det inte stämmer, så är en rebuild nödvändig. Det är därför man måste göra sig av med sådana objekt som på ett eller annat sätt är "ur fas", så man genom rebuild får allt att synkronisera igen. (tänk på att ingen rebuild ska göras med placerade signaler)
Just när man ångrar sig och gör om (vilket ju är så man ofta vill jobba, låta inspritationen visa vägen), så är det ett tillfälle som jag känner det som är mer kritiskt än andra, just ur aspekten att allt måste hänga ihop. Försiktighet vid sådana tillfällen.
En annan orsak till krasch har varit att man i arbetsivern glömt att spara, men det har dock sällan skadat rutten som sådan, man tappar bara det sen sist sparat.
Mycke magkänsla och lite hårda fakta i dessa funderingar, men det är nog det närmaste jag kan komma i funderingarna om orsak runt vägarnas strulbenägenhet.
|