Med min far inom SJ, även fortfarande ger det en liten "fribiljett" in bakom kulisserna.
I barnsben fick jag och min bror ofta köra ett litet lok som stog vid en vändskiva. Fanns bara ett gashandtag, framåt / bakåt.
Nån som vet vad det är ? litet diesel vad jag minns. Ungefär 2.5m högt o 4-5m långt.
X2000 har jag fått prova att manövrera när dom var helt nya, dock under sträng uppsikt av farsan.
Rc loken var helgernas höjdare när man hängde med till lokstallet. Dom var maffiga och intressanta.
Vilka modeller jag kört av dom e svårt att minnas.
Ett gammalt lok som heter Rapid, har någon annan beteckning också har jag fått framföra en sväng.
T43 på bangården i ånge. samt ett mindre diesellok som används vid växling. Inte heller det kan jag modellnumret på.
Åkte med 2st T43;or som bogserade 2st krockskadade Rc lok. va nog runt 95-96 eller nåt sådant. Ett passagerartåg frontalkolliderade med ett godståg. Ena rc-loket klättade upp på det andra och fullkomligt skalade av allt som fanns i sin väg.
Även dom loken hamnade på lokstallet i ånge, under den tid det var aktivt.
Ska faktiskt leta upp en scanner och fixa in det tidningsutklippet på nätet. Ser riktigt lustigt ut.
// Håkan
msts.tixit.se
|