Ämne: Hemmabio
Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-27, 20:54   #23
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Nej, jag kör med XP. Efter läst massor av trådar i bl.a. minhemmabios och sweclockers forum, så är det bara att konstatera att det inte går att få 5.1 ljud genom spdif, om inte ljudkortet har Dolby Digital Live.

På ett kort med Dolby Digital Live (DDL) så kodar kortets hårdvara om allt dataljud i realtid till Dolby Digital och det kan skickas genom spdif. Ja, om jag fattat detta rätt!? Men blir detta riktigt digitalt 5.1 ljud egentligen?????

Jag kanske var otydlig med hur jag ville ha det hela!? Jag tänkte att nu när jag köpt mig ett hemmabio paket, så vore det trevligt med digitalt 5.1 ljud från datorn. Eftersom paketet har en digital ingång, så är det väl bara att köpa ett 5.1 ljudkort med digital utgång. Men så enkelt funka det inte!!!! Det går bara att välja hörlurar eller 2 kanaler i inställningar, för att skicka ljud genom spdif. Väljer man nått annat, t.ex. 5.1, så blir det inget ljud alls...

Har nu gett upp och ska försöka lämna tillbaka kortet. Kör istället som innan, 3,5 (datorn) till rca (förstärkaren) med det inbyggda. Analogt och stereo!

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-27 klockan 22:30.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat