Köpte som sagt ett Trust ljudkort med både koaxial in/ut och optisk in/ut. Kopplade koaxial ut på ljudkortet till koaxial in på hemmabion (med digital koax kabel). Försökte sen lägga in det som var på installationsskivan. Men bara drivarna gick att lägga in, programmen AudioRack och Win DVD gick inte! Vet inte varför????
Det inbyggda ljudkortet i datorn inaktivera jag i bios, innan jag satte i Trusten. Nu skulle man väl äntenligen få Dolby Digital från datorn...svar nej! Det blir bara Dolby Pro Logic 2 och efter ha lusläst forum och annat, så har jag förstått att det inte går att få.
Använder man SPDIF utgång (kaoxial eller optisk) kan man bara få 2-kanaler ut. Klickar man i 5.1, får man inget ljud alls...fasen va knäppt!
Tycker detta är snudd på fel marknadsföring...kalla ett ljudkort, 5.1 Surround Sound Card, ha digitala utgångar på det och sen får man ändå inte 5.1 ljud...
Finns dock några ljudkort med Dolby Digital Live och dom gör allt ljud i datorn till Dolby Digital (om jag fattat det rätt!?) och skickar det i SPDIF till extern förstärkare.
Få se om jag orkar forsätta med detta eller nöjer sig som det är nu???? Man blir bara så jä..a trött på sånt här...