Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-06, 00:55   #2
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Bilden säger inte så mycket. En bra bild har oftast någon form av budskap. Det behövet INTE vara så, men det gör för det mesta bilden bättre.

Fundera på varför du tar bilden. Om svaret inte är tydligt, utan det var lite roligt eller fint eller om du inte riktigt har något svar, tänk igenom en gång till. Ska du verkligen ta bilden? Går det att göra bättre? Och när du "övertygat" dig själv om att det kan bil en bra bild, fundera på om betraktaren kommer att förstå ditt "budskap"/anledning till att du tog bilden. Kräver bilden att betraktaren har någon kunskap/erfarenhet/förförståelse som inte förmedlas av bilden? Kommer man då att förstå...?

Jag tycker faktiskt inte att detta är en bra bild.

Ett kortare skärpedjup hade kunnat lyfta fram någon del av bilden som du vill visa.

Om det nu inte är trädet du vill visa hade det vart bra att inte ha med så mycket träd.

Tyvärr är ljuset inte så snällt, det är lite platt vilket gör bilden lite tråkig. Man kan inte ta bilder i alla ljus. Lika ofta som jag tar en bild, låter jag bli att ta en bild för att ljuset är fel. Men man måste ju såklart testa sig fram för att "lära sig ljuset", så på't det igen!

Miljön i bakgrunden är liiite för rörig och tydlig för att man ska ta till sig bilden. Ett kortare skärpedjup eller en annan komposition hade kunnat ändra på detta.

Lite tankar från mig. Du uttryckte en stark vilja efter konstruktiv kritik, hoppas det är konstruktivt. Sen är det ju inte så att jag har något facit. Jag har tagit massor av sådana här bilder, och blivit toksågad, så jag vet hur det känns. Låt dig inte nedslås utan ta till dig det som du känner att du förstår. Lycka till! Ser fram emot fler bilder!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat