Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-12, 23:16   #42
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Subtrain:

Du kanske missade mitt inlägg men jag skrev iaf att om man inte vill lägga de där extra 15 sek. Inte vill lära sig något nytt program, utan bara visa bilden. Att ett fotografi ska få vara ett fotografi, som du själv skriver. Då bör man vara medveten om att ens bild kanske kommer att intressera färre jämfört med om man hade haft viljan att förbättra sig. Märk att jag inte kräver att man måste vilja förbättra sig utan det är upp till var och en. Det är lite naivt att tro att om man struntar helt i allt efterarbete så kommer man ändå få fler kommentarer jämfört med någon som alltid lägger ner den extra tiden. Märk också att detta inte är en anklagan att du skulle vara naiv utan en förklaring till mitt resonemang i tråden. Genom att lägga lite lite extra tid kan man komma att få en betydligt större intressesvär och som jag då skrev, större chans till fler kommentarer. Håller du med? Ja eller nej?

Förstår faktiskt inte ditt resonemang om att bildbehandling innebär att bilden förvanskas. Är det inte meningen att bilden ska visa verkligheten så som den såg ut när man tog den? Färgstick är något som lätt kan fås i en bild. Men om jag förstår dig rätt förvanskas bilden om man tar bort färgsticket, förstår jag rätt? Ganska udda för med färgsticket visas ju inte vad som verkligheten visade. Detta var bara ett exempel. Det finns flera andra. Om jag håller kameran snett, vilket jag alltid gör, när jag tar kortet så lutar det man ser på bilden. Anser du även där att man förvanskar bilden och därmed även verkligheten om jag rätar upp bilden?

Det är också en spännande åsikt du har om att så fort en bild behandlas är den manipulerad. Eftersom en bild behandlas (brusreducering, färgmättnad, skärpa kan förinställas i många kameror så att bilden blir mer som du vill) redan när bilden skrivs till minneskortet i en digitalkamera. Med detta resonemang borde det betyda att alla bilder tagna med digitalkamera idag är manipulerade. Innebär detta att man ska tolka dig att verkligheten förvrängs i nästan alla (digital)kameror idag? Att det är omöjligt att visa korrekta tidsdokument från idag? Spännande i så fall!

Vidare vore det skoj om du kunde förklara för mig (andra får också förklara. Har bett andra läsa inläggen också utan att de kunnat förstå vad du menar) var jag lägger orden i din mun. Har suttit en 20 min och läst mitt inlägg, ditt inlägg och mitt igen utan att förstå det. Kanske beror det på att jag är trög och har svårt att förstå. Vore kul om du då kunde upplysa mig men eftersom du sagt att du inte kommer ge något svar får jag väl klara mig utan detta. Det är ju lätt att dra när man inte längre vill diskutera det hela...

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-12 klockan 23:22.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat