Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-12, 12:31   #33
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
  • Tåget/järnvägsverksamheten är det centrala, och bilden är sättet att förmedla det på
till
  • Bilden och dess fototekniska detaljer är det viktiga och järnvägen har reducerats till att vara det man riktar kameran mot för tillfället

Skillnaden kanske kan anses som hårfin, men jag vill mena att den första punkten hör hemma i en fotokategori på ett tågforum, medans punkt nummer två hör hemma i en järnvägskategori på ett fotoforum.

Så ser jag det också. Ordagrant till och med. Bra formulerat. Jag har funderat på det här, men jag har inte kommit fram till vilken punkt som är "bäst". Jag har dock kommit fram till att forumet är ett forum som bör präglas av punkt 1, för det var så det var från början och man bör inte sakta förskjuta syftet med forumet, utan i så fall göra det ordentligt. Jag kan också konstatera att jag nog placerar mig i kategori 2, även om jag är mycket tågintresserad.

Fredrik, som de facto "äger" forumet, har sagt i en tråd att forumet är och förbli ett forum med huvudinriktning på tågsim. Jag har fullaste respekt för detta. Jag har en idé, som jag tänkte skicka till Fredrik, men när jag läste ställningstagade så lät jag PM:et vila. Här följer ett saxat klipp ur PM:et.

Citat:
Jo, jag funderar på det här med tågfoto. I din beskrivning till Galleriet så förstår jag dig som att du gärna vill se detta som en mötesplats för tågfotointresserade. En plats där man kan titta på fina och bra bilder med tåganknytning. Jag låter mig också förstå att du gärna ser en utveckling utav fotograferna på forumet.

Jag har därför en idé. Att man skapar en del av 3D-tåg där man har någon form av fotoklubb i sikte. Eller så startar man ett nytt forum, syftet är detsamma. Jag menar inte att man ska bli en fullfjädrad fotoklubb, utan snarare ha tendeser åt det hållet. Jag tänker i princip ett mål/vision och det är "att utveckla tågfotografering och samtidigt bibehålla intresset och de traditioner som finns." Ta min vision med en nypa salt, men innebörden stämmer.

Jag ser att man kan göra detta genom att ha en tråd/avdelning där man diskuterar bildidéer främst. Man bollar idéer med varandra och främjar kreativitet. Den här avdelningen står för själva utvecklandet. Tågbilder, tror jag, behöver inte vara som det traditionellt är, missionärsbilder, eller bilder där just tågen står i fokus. Utan tåganknytningen kan ligga i tågåkandet, folket omkring tåg, människor som arbetar med tåg ect. Här är det också lämpligt att diskutera definitionen av tågfoto, i och med att en utveckling på något sätt ifrågasätter "definitionen".

Till detta har man en del där man visar bilder.
Jag ber Fredrik om överseende för att han inte har fått bemöta detta innan jag skriver det här.

Mina tankar är ju självklart öppna för kraftig modifikation.

Och mitt tågfotointresse foskuserar på bilden och vad den förmedlar, genren eller "ramen" om man så vill, är människans relation till resande och kommunikationer (tåg, flyg, buss etc., men främst tåg för att det är roligast ).

Och med den definitionen så är jag ju egentligen på fel ställe.

Men jag har inte kunskapen eller resurserna för att starta ett nytt forum. Så jag stannar här och rättar i mig i ledet enligt punkt 1.

Jag vet inte om jag är ensam om att vilja ha ett sådan sammlingsplats.

Jag måste återigen säga att jag fullt håller med om att problematiken. Jag funderar dock på om man inte samla båda punkterna överst i samma forum? Vad är det som hindrar? Om man tydligt säger (allmänt i forumet) att man inte ger varandra teknisk/foto-kritik om det inte efterfrågas tycker jag inte att det skulle vara några problem.

Tack för ordet.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat