Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Erik: Nu har du iofs avslutat denna diskussion. Men jag vill bara tillägga en sak. Tekniskt kunnande är bara hälften av det en bra fotograf behöver! Den andra hälften är bildseendet och känslan för en bra bild. Och när jag tittar på dina bilder så höjer du dig faktiskt över mängden i forumet. Du har för det mesta bra kompositioner och bra bilder. Sen att du säger att du inte kan tekniken, det spelar ingen roll för det syns inte i bilderna! Den andra hälften av en fotografs kunnande, att ha ett bra bildseende, är den del som gör att man påverkar människor, som får de att tänka. Så om man ska "välja" en av delarna: tekniskt kunnande eller bildseende/talang så tycker jag att den sistnämnda är den viktigaste!!!
Och talangen har du! Så jag tycker att det vore sorgligt om du lade kameran på hyllan får gott.
Ta nu detta som lovord till just dig. Sug åt dig! Jag menar det. 
|
Avslutat diskussionen hade jag väl iofs inte gjort, bara det inlägget... Nu är det ju inte mina personliga åsikter om min egen fotografering som skall diskuteras, utan mer det att stämningen verkar gå neråt rent allmänt, vilket jag tycker är otroligt tråkigt!
Varför kan det inte vara som förr? Då kunde man stolt visa upp en bild och känna sig nöjd med den...och nu när man lägger upp en bild, då riskerar man få en avhyvling från någon för att man valt att placera tåget fel i bilden osv... Visst, kritik i alla ära, men jag tror ändå på att man kan hålla igen lite på de här fototekniska termerna om inte personen uttryckligen ber om det, eller om det helt enkelt är uppenbart på andra sätt!
Lägger jag upp en bild på ett tåg, det betyder ju inte att jag vill få kritik över hur jag skulle valt att placera tåget... Finns medlemmar här på forumet som är otroligt duktiga inom ämnen fotografi/kameror och som gärna vill ge tips på flera sätt, verkligen inget emot det här, men även där kan det bli lite väl mycket ibland! Dock är det personer som bara sådär blitt "proffs" och hela tiden ska försöka visa detta genom olika kommentarer som får mig att bli lite besviken...var finns ödmjukheten? Var finns alla glada amatörer?