Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.
Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.
Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.
//Lars S
|
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.
Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.