Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-11, 22:47   #39
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MartinO
Vad gäller den mycket enkla Nikon D40 så citerar jag en beskrivning av produkten: "En del funktioner och inställningar, t ex JPG-kvalitet, ISO och vitbalans, är flyttade till menyerna då de ändå sällan eller aldrig används på den här nivån. Istället sitter bara det viktigaste lättåtkomligt på utsidan."

Tycker det säger en hel del om hur enkel och osmidig den är och att det kommer bli mycket svårt att utvecklas med den. Dessutom gör ju avsaknaden av autofokusmotor att det inte går att använda hela utbudet av objektiv heller. Blir nog så att när D40-kunden lärt sig grunderna så har kameran gjort sitt sen och det är dags att köpa den dyrare systemkameran som borde inhandlats från början...

Först vill jag säga att jag mycket sällan argumenterar emot på nätet, för att det så lätt blir fel. Men här känner jag att det finns anledning.

Ren prestanda ser vi här i jämförelsen mellan D40 och D40X. Och vi konstaterar att det endast är sensorn som skiljer.

Vad gäller menysystemet är det enligt följande. Menysystemen, knapparna, rattar osv osv. dvs. hela huset är exakt samma.

Och det är som du säger att knappar för de funktioner som man använder är instoppade i menyerna. Men mynyerna når man mycket enkelt. Men det här menysystemet är extremt lättarbetat. En stor display på baksidan med en snygg grafik och där finns allt du behöver. Om man jämför med 400D så är det en display där med, fast det finns knappar för alla funktioner, men du måste fortfarande titta på baksidan för att se vad du ställer in. Tyvärr har 400D ett tråkigare gränsnitt.

Sen är det ju faktiskt så att allt du behöver ändra under själva fotograferandet är tiden och bländaren, och det når du i en ratt, på båda kamerorna.

Och om man kollar på vilka funktioner som finns i 400D och D40/40X så är det samma som finns de båda kamerornas storebröder, 40D och D80. Det är bara det att de små kamerorna har gjorts för att vara enklare att använda, det innebär inte att de är enklare. Sen är kanske funktionerna inte lika väl tilltagna, men funkitonen finns fortfarande. Ex seriebildstagning; olika hastighet, men samma funktion.

Men Martin nu lämnar vi det här, det leder ingenstans. Hands-on och att skapa sig en känsla för kameran är det som ska få avgöra. --> Det ska vara roligt att ta bilder, och då måste man ha en kamera man trivs med.

Jag föreslår fortfarande en Off-topic-tråd om kameror.

No hard feelings / Alexander Ödman

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-11 klockan 22:55.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat