Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-11, 12:13   #21
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MartinO
Tycker inte man kan säga rakt av att Nikons glugg är bäst utan att nämna vilka man jämför Både Canon å Nikon har mkt dåliga och mkt bra gluggar. Det är lite som Volvo eller Saab, på det stora hela samma sak men mest en smaksak vilken man väljer. Något Canon har som Nikon däremot saknar är gluggar i mellanklassen. Nikon har billiga och dyra men inte mkt mellan det.

Nu var det väl en kompaktkamera som efterfrågades här från början och jag tror att det är ett bättre alternativ att börja med.
Nej, jag kan la hålla med om att man kanske borde säga vad man jämför med dårå... och då var det övriga kitgluggar i omfånget ca 18-55 (eller motsvarande) som jag jämförde med. Även Nikons 18-135.

Nikon har en tydlig uppdelning mellan kitgluggar, semigluggar (mellanklass) och proffsklass. Lika tydlig som Canons olika färg på strecken, silver guld och rött. Men det var ju inte det tråden handlade om...

... känner mig lite skyldig till att vi började prata systemkameror, när du faktiskt frågande efter kompaktkameror. Så du ska få lite exempel i 4 - 5 000 kronorsklassen. Jag utgår från att du vill kunna ställa tid och bländare hyfsat, alltså ingen sikta-trycka-kamera.

Den mest kompetenta (och bästa) kompaktkameran just nu! Canon G9

Canon A650 IS Kontrollera bara att du inte får ett "magentaexemplar" Läs här om du vill veta mer.

Canon S5 IS Har hängt med ett tag. Tror att det är några här på forumet som har/haft denna.

Nikon P5100 En mindre kamera än G9 och S5, men kan lika mycket. Nikon's bästa, mest avancerade kompakt.

Olympus SP-560 har 18x zoom. och är gedigen och liten, kompakt var ordet.

Panasonic LX2 är en mer traditionell kompakt. Lite retrodesign. Har en sensor som är i widescreenfromat 16:9. En av mina favoriter.

Lite olika förslag. Och skulle det vara så att du vill ha en sikta-tryck-kamera så finns det så mycket att välja på. Men Canon 950 IS och 860 IS (tretumsskärm?!!) är bra kameror. Det svider att säga det men Canon är bra på kompakter... Annars så är Samsungs menysystem outstandig! Samsung NV 20

Lycka till!

P.S. Är det någon annan som vill ha en kameratekniksnackstråd...? Fast, det är ju egentligen fel forum från början... humm... D.S.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-11 klockan 12:16.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat