Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-19, 13:39   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Kul att du ska lägga spår!

Jag har följande synpunkter vad gäller spårval:
  1. Original.
    För mig ett HELT otänkbart alternativ, då det är mycket begränsat spårutbud och på grund av det gör det lite krångligt att lägga spår. Inte blir det speciellt bra heller, set ur spår-perspektiv med verklighets-anknytning.

.
  2. ScaleRail

Ett spårsystem som har följande fördelar som jag ser det:

- Suveränt namngivna delar, det är snabbt att jobba och hitta de olika delarna.
    - Estetiskt mycket snyggt
    - Snygga bro-spår

Följande nackdelar:

- supporter inte dynamiska spår, utan du måste behärska att lägga spår så det passar ändå. Gott om lämpliga delar för att bygga utan dynamsikt spår finns det dock, så det går när man fått kläm på det.
    - Saknar en del för svenskt vidkommande en del strategiska spårdelar, såsom korsningar för dubbelkors, kryssväxlar etc.
    - Saknar automatiska växlar i de växlar som är mest lämpliga för europeiska spår, finns märkligt nog bara i 10-graders-version hittills.

.
  3. Xtracks
    Ett spårsystem som helt följer originalspårens principer, både vad gäller uppbyggnad och namngivningsprinciper.

Följande fördelar:

- Ett oerhört stort utbud av olika spårdelar och växeldelar. Väl genomtänkta geometrier.
    - Eftersom det följer samma utförande som original, fungerar det även med dynamiska spår. Om man vill.

Nackdelar:

- Med den mängd av spår som finns, kan det vara lite tidsödande att hitta rätt spårdel att placera.
Så är det som jag ser det. det finns ju fler spårsystem, t.ex UKFS eller Y-tracks, men jag vet lite för lite om dess egenskaper så dom lämnar jag ute just nu. GDSJ funderade jag på faktiskt att använda UKFS, då det spårsystemet kan vara bra om man bygger en enkelspårig rutt från svunna tider. Dubbelspår passsar den inte för, om du inte bygger engelskt, då den håller engelsk standard för spårdelning, vilket är tätare än hos oss.

Så ungefär är mina synpunkter. Så det beror ju lite på vad man önskar och tycker är viktigt.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-05-19 klockan 13:41.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat