Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-22, 11:03   #33
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tar en sammanfattning av mina mj-planer...

Svenskt 70-tal, då jag gillar tågen m.m. under denna tidsperiod. Banan blir H0 likström och digital med måtten 320 x 260 cm.

Spårplansidéer har ankommit och avgått, men nuvarande (gjord av Stefan på Modellrallarens forum) känns riktigt bra. Tanken är att ha en bit stambana gjord som en rundbana med ett dolt tågmagasin. Tågmagasinet repesenterar en station "långt bort" och den synliga delen av stambanan är "längs linjen" så att säga.

Banan är uppdelad i ett nedre plan och ett övre och på det nedre, så ska även en hamn och en industri finnas. Från tågmagasinet går en oelektrifierad bibana upp till övre planet, där en station med ett par fabriksspår finns.

När det gäller körning, så skulle jag vilja att tågen på stambanan skötte sig själva och min syssla var att köra godståg mellan fabrikerna på övre plan och hamnen och industrin på nedre plan.

Anläggningen ska gå längs väggarna i mitt sovrum (se bild), men lämna plats för dörren samt garderoberna vid ena kortsidan. Den ska vara i delar, så den kan tas isär och tas med vid en ev. flytt.

Stommen har jag tänkt göra med reglar, som jag sen lägger plywood ovanpå. Delarna/modulerna bultas ihop. Benen blir antingen infällda eller bockar som går att justera i höjd. I bakant på tre av sidorna ska det vara bakgrund.

Till räls har jag tänkt använda Tilligs snygga räls och växlar. Den är brunerad från fabrik och man slipper således att måla dom! Under rälsen ska jag ha kork som banvall. Rälsläggningen kommer göras i etapper, för att min plånbok ska klara av det. Första etappen blir spåren på nedre plan, utan tågmagasinets växlar (blir en rundbana i början!), nästa etapp blir tågmagasinet och sista etappen blir övre plan.

När all rälsläggning är klar, så är det dags för landskapet. Det har jag tänkt bygga med cellplast till berg, skärningar och kullar. Teddytyg blir bra gräs och sen blir det strömatrial...

Det har pratats om ljud på anläggningarna på Modellrallarens forum och om man kan använda sig av en MP3-spelare för detta. Då jag har en spelare som bara ligger, så funderar jag att skaffa fyra små högtalare och placera en i varje hörn och spela naturljud (repeat) när jag kör. Det borde ge lite mer liv i anläggningen!?

Nuvarande MJ-grejer består av ett Lima Ra med vagnar och en Lima T43 och jag har precis köpt en Roco digital startsats.

Bild 1 = Mitt sovrum och hur jag kan använda det.
Bild 2 = Nuvarande spårplan (övre och nedre plan)
Bild 3 = Nuvarande spårplan (bara nedre plan)
Bild 4 = Anläggningsdelarna
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (76.2 KB, 158 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (110.0 KB, 160 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (78.7 KB, 160 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (15.9 KB, 162 visningar)

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-22 klockan 11:09.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat