Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-20, 14:50   #419
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Jaa, fungerar bra nu. Jag har en lite problem med det men inte nånting vicktig.
Passagerare skyltarna har problem att visar svensk bokstav. Vet inte vad är problemet men det är inte vicktig.
....
Jag vet inte om det är en problem med trs eller nånting i min skript. (svenolov, om du läser det. Vet du om TRS kan öpna en .wav fil med svensk bokstaver??)
När det gäller å,ä,ö i TRS så fungerar det om texten är av typen sträng (string). Detta gäller strängar som är ren text och synlig för använaren. Detta fungerar både i skript och config-filer. I config-filer bör man använda å,ä,ö endast i "string tables" (aldrig i tag-namnet utan endast i strängen som följer efter taggen).

Man skall ALDRIG använda å,ä,ö när man referarar till filnamn, funktioner i skript, eller övriga taggar (tags) i config-filer.

När man använder å,ä,ö och andra speciella tecken i strängar avsedda för meddelanden, så måste användaren ha rätt teckentabell/språk (i det här fallet svensk) installerat i datorn. Det är därför alltid bra att lägga sådan text i config-filen, så använaren själv kan välja språk. Undvik alltid att hård-koda sådan text i skript.

Tänk också på att det kan bli fel när man skriver in text för ett objekt som är synlig för en använare som har ett annat språk installerat, i en rutt eller session (kan vara en t.ex. en skylt eller ett meddelande). I detta fall är det den som har gjort objektet, som är ansvarig för att det blir rätt.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-01-20 klockan 14:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat