Man får gå en utbildning som kan se lite olika ut, i regel genom en flygklubb som har skärmflygning på programmet. Nuförtiden är det enklare att lära sig hantera skärmen eftersom det finns tandemskärmar som bär två flygare och där du som elev hänger på framsidan och får lära dig greppen allt eftersom.
Svåraste momenten är att få fyllt skärmen vid start som sker genom en kort språngmarsch mot vinden. Landningsmomentet är ju förstås också bra att kunna hantera, bromsar man för hårt genom att vika ned "bromsklaffarna" för hårt riskerar man att rasa rätt ner och eftersom man också använder sig av lite "höjdroder" får inte heller det bli för kraftigt eftersom man då riskerar att få tvärstopp på för hög höjd med ras i backen som följd.
Motorstopp är inga problem alls, men kan landa nästan var som helst på en nästan obefintlig sträcka, bara man är observant på luftledningar av alla slag.
När lärare och klubb anser att du kan dina saker så får man ansöka till luftfartsverket som är ytterst ansvarigt och ger tillstånd, flygläkarintyg krävs och sedan skall man göra ett antal timmar/år för att slippa ta om i första hand BCL-provet (Bestämmelser Civil Luftfart). Allt ligger dock på enklare nivå än ett traditionellt flygcert. Bestämmelserna kan ändras lite emellanåt så det bästa är att fråga en lokal flygklubb.
Skärmarna för den som fortsätter med hobbyn ägs ofta av personen själv ifråga om han vill flyga lite oftare, hyra kan väl rekommenderas innan man vet om man trivs med hobbyn. Även skärmarna har vissa underhållskrav vad gäller sömmar och linor. Allt detta låter nog krångligare än vad det egentligen är.
Själv är jag ganska ouppdaterad numera på alla bestämmelser eftersom min skelettcancer inte riktig lämpar mig för alltför vidlyftiga aktiviteter längre och jag tidigare mest har hållit på med segelflyg vilket numera sker som elevflygning med lärare/kompis för under "utbildning" behöver inte alla tillstånd finnas.
Skärmflygning är en rolig hobby som kan rekommenderas och i motsats till segelflygning krävs ingen uppbogsering eller assistans av många personer för att komma i luften.
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
|