Ämne: Säröbanan
Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-05, 19:20   #19
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard "Ugnen är varm"

Kokat till Särö lokstall i ugnen idag (loket är TuffTuffs klassiska BJ-maskin). Skulle vilja ha öppningsbara dörrar som "triggas" när ett lok kommer körande (utifrån eller inifrån). Frågan är om det är möjligt, kanske med ett "script" (som jag är helt rudis på)? Tänkte på en "Mocrossing" där ju bommarna öppnas och fälls när tåg närmar sig. Vet någon hur man kan göra är jag tacksam för svar!

Om ni undrar över "landskapet" så är det gjort med RMWDLX (ny uppdaterad version finns) och HOG, enligt Fredriks utmärkta TUT. Jag märker ut linjesträckningen redan när jag skapar landskapet (cyanblå tunn linje), sedan förstärker jag den med "fet" rödpenna, därav allt rött ni ser.

Jag börjar med att "lägga ut" VATTEN och justera kustlinjen. Sedan justerar jag bansträckningen i höjd och sidled (ett sisifos-arbete!!!!). [Jag planerar att använda Andi06 utmärkta "finescale"-växlar och spår (Junction Kit) och ev. hans "Station Kit"]. Växlarna är väldigt känsliga och terrängen kan inte ändras efteråt.

Plantering och texturering väntar jag med tills mark, byggnader, spår och signaler är utlagda, testade och provkörda. (Några av bilderna är från en tidigare "testlayout" sträckan Särö - Släp som jag gjorde mina tester och oändligt många misstag med)

Just nu har jag "dejligt" roligt med gmax och husbygge, "en byggnad om dan" är mitt motto, men jag misstänker att min chef på jobbet har andra "motton".

Återkommer, och tack för alla uppmuntrande inlägg!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_007.jpg (136.8 KB, 291 visningar)
Filtyp: jpg Screen_008.jpg (135.4 KB, 290 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat