Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Ta till ex. två mil rak spår så blir framesen låg och det är hur många objekt på raka spårområdet. Tittar man till vänster från hytten blir plötslig framesen mycket högre.
|
Det som bl.a har betydelse är ju hur många objekt och objekt-typer du har i den aktuella scenen och då hur "tunga" dom är. "Tyngden" är ju flera saker, t.ex antal polygoner, upplösning på texturen, komprimeringstyp av textur etc... Saker som å ena sidan ruttbyggaren bör tänka på och som Hawk är en av dom skickligaste att hantera o trimma, men det gäller ju att även objekt är byggda på ett resurs-snålt sätt, samt att ruttbyggaren är kritisk på det som läggs in i en rutt. Synbarhets-gränser är ju en vital punkt, men det finns som sagt flera. En balans mellan resurser och kvalitet, kan man väl säga. I sammanhanget framhåller jag ju gärna vikten av att bygga med LOD... Det ger även mindre kraftfulla burkar möjligheten att återge fina objekt, eftersom dom bara "ritas upp" detaljerat på nära håll...
Så, vad som styr framesen är ju många saker och är svårt att ge mer än principiella raka svar på, utan att gå in på djupet på just den aktuella rutten... I fallet Mellerud, så anser jag att det har o göra med att det är flertalet typer av objekt eftersom det är tät-ort, men som vardera inte är så många, stycketal kanske till o med... det innebär i så fall att det blir många olika texturer för datorn att jobba med, än om man jämför med ett landskaps-parti, där det iof är många objekt, men inte alls lika många typer och därmed få textur-typer som ska bearbetas....
Nåväl, nu blev det rejält OT här kanske, men intressant ämne dock, så jag hoppas Hawk ursäktar...
On-topic igen då, så hoppas jag att det kan komma fram lite aktiviteter till denna kanske finaste MSTS-rutten just nu... Jag själv skulle gärna kasta mig på att skapa sådana, men som sagt så finns det för många andra redan påbörjade projekt, som pockar på att nå sitt mål, så jag kan inte med gott samvete kliva på o bygga aktiviteter förrän jag betat av lite granna i projekt-högen...

Så, kom igen nu, aktivitets-gurus...