Det var ju tråkigt!
Jag funderar nu på det som vi diskuterade lite tidigare, att rutterna ofta läggs på lite egendomliga höjder för att försvåra ruttsammanslagningar. Denna har havsnivån på minus 175 meter. Det är ju i alla fall inte 1 km skillnad som med Marias Pass.
Å ena sidan tycker jag att en så förnämlig rutt som denna inte skall tafsas på i onödan. Å andra sidan finns ju origalrutten kvar helt orörd i vilket fall som helst under sitt vanliga namn.
Jag tycker det är väldigt roligt att bygga och till det har jag ju min egen rutt. Eftersom jag ofta efter långt byggande vill koppla av med lite körning är det trevligt med en färdig, vacker rutt, men det är lite bökigt och tidsödande att skifta rutt. Det skulle därför vara fint med en sammanslagning av Murchinson och Utopia. Då skulle jag kunna bygga utan dåligt samvete i Utopia och låta pärlan Murcinson vara helt orörd. Det har också den stora fördelen att jag under byggandet enkelt kunde plocka upp fina texturer och annat i M. och lägga ut i U.
Vän av ordning tycker förstås att en sådan kombination är stygg: M. är professionellt byggd och mycket vacker, U. är ett nybörjarverk med sina fel och brister. Dessutom känns M. som 20-30tal, medan U. snarare ligger någonstans på 60-70talet. Sant. Då tänker jag så här: I Europa kan man åka från väst till öst, från en modern marknadsekonomi till motsatsen och då inträffar samma sak, allt känns äldre ju längre man reser, en sorts tidsresa.
Okej! Om man då gör motsvarande resa här så skulle man ju kunna komma till en gränsstation med tull och annat som hör till. På ena sidan svenska signaler och svenskt material, på andra sidan deras signaler och material. Inget konstigt alls.Tidskillnaden som syns på bilar och allt annat skulle få en helt naturlig förklaring.
Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen.
Nackdelen är att det då blir en häftig utförslöpa ner till linjen i M. och jag vill som sagt inte förändra den banan alls. Om det hela går i lås, så skulle jag kunna ha den mesta körningen i M., för att på kvällen köra in U. Där skulle jag kunna stiga av på centralstationen, kliva ombord på en av spårvagnarna och åka "hem" och under resan titta på neonljus och skyltfönster i staden.
Den sammanslagna storleken skulle då hamna på ca 600 baseboards. Ganska lagom kanske...
Håkan