Kan väl försöka mig på en lite berättelse om mitt fotande.
Det hela har väl egentligen börjat med lite ströfotande innan man började gymnasiet. Sen när man väl började gymnasiet, där jag gick medieprogrammet, så bidrog det till att öka mitt fotointresse och fotograferandet ökade i omfattning med diverse skoluppgifter och dyligt. Det var nog här jag började fota med systemkamera på allvar, men på den tiden var det film som gällde med tillhörande mörkrumsarbete.
Jag köper min första digitalkamera vid studenten 2002, en kamera i den såkallade semiproklassen och den har inte varit med om många tågbilder. Min andra kamera blev en DSLR, en Canon EOS 300D inköpt i december 2003. Iom den så ökade mitt privata fotograferande då man hade tillgång till en systemkamera som var billig i drift.
Mitt tågintresse föddes nog iom att min far blev lokförare för inte allt för många år sedan, jag började hänga lite på Postvagnen och såg div bilder där, sen i början av 2005 började jag själv prova på att ta lite tågbilder och sedan dess har tågfotandet ökat. Sen har man blivit mer insatt i tågvärlden sedan man jobbat till och från på Green Cargo.
Precis som Olaf skriver så är nog den stora anledningen till att man fotar tåg att det finns en större publik att få respons ifrån än inom många andra områden, dessutom så ser jag tågfotandet som en bra utvecklingsmöjlighet som fotograf, speciellt vid linjebilder, man har inte många sekunder på sig att göra rätt. Och även de trevliga människorna man får snacka med om foto. Även naturbilder fastnar gärna på min ccd, men de hittar ni främst på hemsidan som finns i min signatur.
|