Ämne: marias pass
Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-16, 23:01   #9
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Hej Håmacon.
I det första loket han gjorde, Westen Pacific, placerade han hytten, sett inifrån, för högt. Det blev sedan efter påpekanden ändrat på de följande loken. Om du ställer ett WP lok bredvid ett utav de andra och sedan placerar dig i hytten kommer du att se det tydligt. En rättelse skulle komma med tiden.
Annars måste man ju säga att den här killen är synnerligen skicklig och en mästare på att producera ypperliga lok som dessutom är gratis. Du har sett att det på den hemsidan, US Trainz, finns mycket mer. Både vagnar och banor utav hög klass.

För övrigt så finns det ytterligare en gratis EMD SD70 ACe på den här sidan http://www.virtual-motive-division.c...l/us_loco.html. Detta är en demo på deras betalmodeller och om du flyttar över till deras betalmodeller så ser du att deras lok har mycket fler funktioner.
Är de då bättre? Inte vet jag.

Apropå lok. Hur skulle du beskriva den Italienska BigBoy i jämförelse med Aurans? Har du fler från samma leverantör? De ser ju väldans snygga ut!

Ciao
Claes-Göran

Hej Claes-Göran!

Jag har köpt en Big-Boy från Rudolf Maratta och även en UP Challenger. Båda är mycket fina. Jag håller den väderbitna B-B:n före Aurans, dels så tycker jag det är kul med en sliten lokvariant, men framför allt så har den ett helt annat ljud än Aurans. Det kommer ångtjoffar mycket tätare (dubbelt upp?) och jag tycker att det låter mycket imponerande när den börjar rassla upp i fart under belastning.
En annan stor skillnad är att det kommer spillånga på mycket fler ställen, även från tendern. Det var lite strul när jag köpte, den var helt ny då, men jag fick mycket god personlig support av Rudolf.

Jag är nästan alltid pank i slutet av månaden innan pensionen kommer och jag försökte att ladda ner ytterligare ett nytt ånglokspaket om 3 nya lok häromdan men PayPal vägrade då. På fredag kommer nya friska kulor och då skall lokflottan utökas just med dessa tre (Samma lok i olika versioner).

Nu har jag dessutom blivit frestad av att ta hem någon av betalmodellerna du nämnde. Jag gillar diesel eller ånga i kombination med tunga, långa tåg och banor med stigningar. Att köra tre, kanske fyra ånglok i ett fullastat 100-vagnarståg i Cab-mode och hoppa mellan loket för att hålla allt igång är svettigt men kul. Jag har dessutom ändrat friktionen i Vehicle Physics til 50% vilket ger spektakulära, skrikande hjulspinn och det kräver fingertoppskänsla och mycket sandning för att komma ända upp. Annars blir det till att backa några mil och börja om...

Utopiabanan har ju mycket stigningar som är utmanande, men det är alldeles för tätt mellan växlar och allt annat för att monstertågen riktigt skall passa in där. Jag har därför kört mycket på Marias Pass med de tågen vilket var helt OK, men efter många timmars linjekörning så saknade jag allt Utopias små städer med sina spårvagnar.

Jag försökte mig därför på att "merga" Utopia med Marias Pass, för att kunna få båda delarna under samma session. Jo, jag fick nog ihop banorna, men hade gjort ett tankefel. Min rutt går från havsnivå till ca 100 meters höjd.
Marias Pass visade sig ligga på nivåerna 900-1500meter, vilket hade givit ett fritt fall på närmare kilometern...

Så nu funderar jag på vilket som är minst jobbigt, att bygga en lång förbindelsesträcka från Utopia för att komma upp i rätt nivå eller om det ändå inte blir bättre att bygga helt nya städer i Marias Pass. Och sen tänkte jag dessutom försvenska Marias Pass. Jobb kommer nog inte att saknas i vinter...

Hälsningar,
Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2006-08-16 klockan 23:32.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat