Att jag började fotografera tåg är nog helt enkelt det att jag såg när jag "var liten" en massa tågbilder på olika sidor, t. ex SJK's bildsidor. Tågen på de bilderna fattade jag inte litterat på från början, men t. ex X2 tänkte jag mig nog att det skulle vara "X 2000" då det lät ganska rimligt. Då föddes ett intresse för "egen" fotografering av tåg.
Att jag hamnade på forumet var nog mest en slump, satt en regnig höstdag år 2002 (ca kl 10.30) och minns att det var en Onsdag och sökte på olika saker till MSTS, satt och sökte på b. la då svenska objekt och råkade hitta forumet efter lite sökning, blev medlem här och så för att kunna ladda ner lite olika grejor.. såg då många andra fotografer som lade ut sina fina tågbilder på forumet och även då så ville "jag också pröva på" det, men det gick några år tills att jag var rätt så "mogen" för fotografering av tåg och lägga ut här..
Första inköpet blev en liten "skräpkamera" en Gsmart mini 2 som jag då var nöjd med, då tyckte man att den tog hyfsade bilder och så, efter lite tjat och gnäll från b. la forumet (inga personer nämns här nu) att jag skulle köpa en bättre kamera..
Nästa kamera köpte jag samma år (April 2004), det blev då en Avant DC430 med "hela" 4 megapixlar, denna blev jag jättenöjd med och fotograferade med i stort sett hela våren och sommaren, enda problemet var att den överexponerade himlar ganska bra, inga manuella inställningar som man kunde behärska m.m..
Därför blev det en ny kamera i slutet av Augusti samma år, denna gång en Olympus [mju;] 410 Digital, denna fotar jag f.ö med än idag och är mycket nöjd med, den har lite mer inställningsmöjligheter och ljudupptagning på filmerna m.m, jag har behärskat den mycket bra nu..
Den börjar väl att bli lite till åren nu, slutat att fungera vid ett flertal tillfällen etc...
Nästa kamera blir troligtvis en Canon som skulle vara "bäst" och en Powershot S2 IS eller S3 IS, finns inga skillnader knappt, förutom ISO-tal är högre på S3 t. ex, men det dåliga är att S2'an knappt säljs mera, så det får nog bli en S3'a snart..
Systemkamera ligger lite långt från mig än, det får vi nog satsa på efter S2/S3'an, då man har hunnit behärska den kameran lite, då den nästan är som en systemkamera..
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
Senast redigerad av vfp420b den 2006-08-16 klockan 02:31.
|